100706 - dagen då prinsen föddes

Alla inlägg den 27 september 2010

Av Josefin - 27 september 2010 23:45

Woho idag har jag äntligen tagit mig upp på hästryggen igen. Visst missuppfatta vi varann lite men allt som allt gick de kanon. Han är ju westernhäst i grund och botten så klart de kommer bli lite små missuppfattningar tills jag lärt mig honom. Ett litet bocksprång fick han till, vet inte om de va att jag krävde lite eller att de va jobbigt att galoppera på volt i vänstervarv, hans stela varv. Kanon kul va de i alla fall och imorgon blir de upp på hästryggen igen, woho!


Hade lite miljöträning med Tarragon innan jag red. "Läskiga grejer" igen, han brydde sig inte så märkvärdigt om nått, min hästaplutt de. Ko lugn :) Tänk när jag kan rida runt på honom, när vi flyger över hindrena, å va jag längtar!

Av Josefin - 27 september 2010 00:26

Vi startar med fredagen. Då gjorde vi (som vanligt) inte allt för mycke för världen. Men gick en riktig ordentlig powerwalk i ½h men prinsen och hundarna. Vagnen blir rätt tung i uppförsbackarna... Dizel hade sin klövjeväska på sig för första gången, knappt 3kg vägde den och jag tror de gav lite resulat. På kvällen åkte vi till en olydig häst vid namn Tarragon. Men han fick igen, han fick springa tills han va genom svett. Gick ner med honom på utebanan och han tramsa som aldrig förr, kasta sig åt alla möjliga håll, stod och hoppa på stället å tramsa hej vilt. Gick upp till rundkorallen och jobba honom, lagom tills de såg ut som han lugnat sig gick vi ner till banan igen, provade och longera och han bara drar, för allt han orkar, upp i korallen igen å sen ner till banan, äntligen lugn. Svetten nästan rann om honom i slutet, dumma häst. Skam den som ger sig, de gäller å va envis så går de mesta! :)


Igår va de lördag och vi började med en lugn förmiddag, lagade mat runt kl 14-15 sen åt vi och gjorde oss i ordning, Andreas skulle på hockey i LLA med några kompisar, jag skulle löshoppa hästar i stallet å prinsen skulle till farmor. Lämna av Theodor runt kl 17 satt kvar en stund å kolla så han inte protestera och bagav mig sedan till stallet. Daffe va nummer ett, gick jättebra, sen Curremojs gick bättre än dem tidigare gångerna behövs bara lite mer driv från hans sida, Smulan trea första gången och de gick kanon!, å så min odåga sist och va nonchalat man kan vara på låga höjder va tungen och lägga upp runt 1meter innan han kände för å jobba. Å han e så jäkla duktig och hinderklok den där hästen! Blir en bra hoppehäst tror jag, han älskar å hoppa och gör de utan större anstränging. Den här gången proviserade vi hästarna, ställde ut "läskiga" grejer runt om i ridhuset, bla en gulsäck med tomburkar och en stoooor plastunna. Under första hindret ett plastjulgran och en vattenmatta under hinder nummer två. När Tarragon hoppa la vi även under tunnan på andra hindret. Stod och kasta säcken men burkar på honom utan en reaktion, klok häst :) Efter hoppningen grejsa jag i stallet å sen fick hundarna leka av sig i ridhuset innan vi åkte till stan och hämtade prinsen hos farmor. Allt hade gått bra så vi sa tack å sen åkte vi till maxi å sen hem.


Söndag, larmet ringde och ringde, jag snoosa och snoosa sen myste jag lite med två av mina prinsar i sängen å sen gick jag upp och packade för en heldag i stallet. Strax innan elva va jag å prinsen på plats för att titta på när Linda hade unghästträning, hade velat vara med men de hade nog inte prinsen gått me på. Först löshoppade dem, å sen hade dem "läskiga grejer" träning. I slutet va de några som tömmkörde också. Vi va där från elva till halv sex. Hann gå ner med Tarragon en kortsväng och träna läskiga grejer innan prinsen tröttna och de va dags för hemfärd. Tarragon hade en bita-i-allt-dag, roligast va ändå plastjulgranen som han sög tag i och vägrade släppa... Sen fortsatta de, bet i parably, pressening, (försökte få tag i) plasttunnan, mig, drapperiet med plastband ja allt i princip. Han e så cool med nya saker, brydde sig inte märkvärdigt om nått, la till å me upp presseningen på ryggen och gick runt i ridhuset, inte en reaktion, duktiga hästen. Imorgon ska vi träna lite mer sen ska jag RIDA, woho!! Ska bli sjukt kul, kommer väl få jordens träningsvärk men de skiter jag i, ska försöka rida hela veckan å så mycket jag bara orkar hinner med och kan. Tur Linda och Peter lånar ut sina kusar :) Betalade nyss min skitböter till skitpolisen, njut av pizzorna säger jag bara! Nu ska jag snart sova å ladda inför hästryggen imorgon, ska försöka hinna med en powerwalk med barn och hundar runt lunch också, om de nu inte vräker ner regn. Har lite bilder från helgen bla när Theodor rider på pappas axlar, kommer imorrn!


Just ja, peppar peppar så har de kommit bajs hela helgen, tillome 3gånger i fredags :D 5dagar i rad hittills. Hoppas de håller i sig, daimen är inte god längre...

Ovido - Quiz & Flashcards