100706 - dagen då prinsen föddes

Alla inlägg den 20 september 2010

Av Josefin - 20 september 2010 23:45

Idag  har prinsen varit ganska trött och sovit nån timme på dagen. Skönt när han somnar en sväng mitt på dan så jag kan greja med annat, städa och äta. Han sov så länge att jag hann fixa disken, göra grönsakssoppa från grunden (till Andreas) och förbereda min kvällsmat så de bara skulle va att steka på när jag kom hem från stallet. Sista minuterna av grönsakssoppans koktid vaknade prinsen han fick lite mat och sen busa vi i soffan tills pappa kom hem. Annars har vi inte gjort jättemycke idag, gått med hundarna (och katterna) som vanligt å myst i soffan. När Andreas kom hem pep jag iväg till Tarragon, greja å fixa, jobbade lite i rundkorallen också. Vill ta de hyffsat lungt ändå eftersom han är inne i en växtperiod. Mätte honom häromdagen och han va 148cm i manken och 151cm vi rumpan, de börjar ta sig :) Ungefär när hela stallet va i stalllet åkte jag hem. Hem och lagade mat, vi va och handla på maxi i Kga igår, köpte med köttfärs då jag tänkte vi skulle äta spagetti och köttfärssås imorgon. Tittade på ettiketen idag, packdag 2010-09-19 förbrukas senast 2010-09-20, vafan blire liksom? Så de bidde till att laga köttfärssåsen idag så får jag värma på den imorgon.


Jag fick godkänt på min grönsakssoppa av Andreas, har aldrig lagat de förr då jag själv inte äter sånt äckligt tjafs. Alla recept va så konstiga så jag hitta på lite eget. Bidde morötter, kålrot, palsternacka, purjolök, ärtor, broccoli och en rotfrukt till som jag inte kommer på namnet nu... Vatten och lite buljong, tada!


Hade tänkt å somna tidigt idag men de verkar bli runt ett (prinsen vakna för matstund för ett tag sen), alarmet står på 07.55, så jag hinner sjung upp innan Dizels veterinär ringer vid 08.15 Efter de tar vi en lugn morgon för att sedan åka på föräldragrupp-återträffen klockan halv elva...

Av Josefin - 20 september 2010 01:34

Idag har vi haft en ganska lugn dag, vi åt frukost medans pappa Andreas gick långpromm med hundarna, sen åkte han ock gymma så då hade vi mys i soffan. Sen klädde vi på oss och åkte till stallet hela familjen. Medans jag greja gick Andreas en långpromm till med hundarna och Theodor. Efter stallet åkte vi till maxi i Kga, skulle bara handla bröd, men de sluta med en halv vagn (dock bara behövliga varor). Hem å laga mat och äta. Givetvist vakna Theodor precis när vi plockat fram och ställ ut allt på bordet, så först fick pappa äta medans jag mata Theodor och sen bytte vi. Vi försökte kolla lite på luftslottet som sprängdes också men vi gav upp de ganska fort.


Efter maten gick jag ut och busade med hundarna på gräsmattan, Dizel blev så vild så han hoppa å skita ner min nytvättade tröja. Iza visade sina vallinstinkter och bet mig i benen hela tiden. Tur jag älskar dem ändå. Efter de prata jag lite med mamma/mormor och sen blev de bad för mig och Theodor. Bidde ett kort bad för lilleman hade så ont så ont i magen, både jag och Andreas masserade. Jag testade pysventilen och de kom lite bajs, dock bara en bråkdel av vad som borde kommit. Fick sluta pysa för prinsen hade vid de laget brutit ihop totalt, tårarna bara spruta om honom. Kasta på en blöja fort som tusan och försökte trösta, tog en stund men lite närhet, mat och sång lyckades han somna.


Usch tog både på mig och Andreas när han blev så ledsen, vi är inte vana de eftersom han oftast e nöjd med livet. Förhoppningsvis kommer resterande bajs ut imorgon när han samlat på sig krafter under natten. Efter att prinsen somnat låg vi å hade mys i sängen en stund, Theodor i famnen och Andreas tätt intill. När han somnat till ordentligt bädda vi ner honom i hans säng och medans jag satt "vakt" en stund hade Andreas gått ner och gjort te och mys med tända ljus, kuddar och filtar :) Vi tittade klart på luftslottet som sprängdes och enades om att de va synd att Stieg gick och dog innan hann han skriva klart de andra böckerna som skulle varit fortsättning.


Medans Andreas gick natten med hundarna plocka jag iordning där nere och sen gick vi upp. Andreas somna som vanligt på en gång och jag har legat här i sängen och lagt schema och njutit av lugnet. Prinsen vakna och kom över till vår säng och åt mat å sen lyfte jag faktiskt tillbaka honom i sin säng, skulle mycke hellre ha honom här nära nära men han måste lära sig att sova i sin säng mer än halva natten. Vi får mysa imorgonbitti och hela långa dagen. Andreas går dag nu till veckan så förhoppningavis kan jag va i stallet innan de är kolsvart ute och komma hem i tid så vi kan ha kvällsmys.


Imorgon ska vi bara ta de lugnt. På tisdag ska vi prata med Dizels veterinär på morgonen, sen ska vi in till stan på första föräldragruppen, sen hem och ut med hundarna och äta å sen tillbaka till stan för jag har nån återkontroll hos min BM. Förutom de har vi inte planerat nått mer i veckan. På lördag kväll ska jag löshoppa hästar i stallet och på söndag ska jag och Theodor åka och kolla på unghästträningen i stallet medans pappa Andreas tonar traktorn.


Nu ska jag ta natten, ska försöka korta ner mina vakna timmar på natten så jag kan gå upp tidigare, brukar somna efter klockan tre så den här veckan ska jag somna senast klockan två, helst redan runt ett.


   godnatt...

Ovido - Quiz & Flashcards