100706 - dagen då prinsen föddes

Alla inlägg under november 2010

Av Josefin - 9 november 2010 23:25

I söndags kväll kom mamma/mormor hit! Eller ja vi hämtade henne i Kga, åkte å handla, åkte till stallet å sen hem och laga mat. Blev så enkelt som stuvade makaroner och falukorv. Jag stuva makaronerna i micron för att testa om de gick å de gjorde de, smaka precis som om man skulle gjort de på spisen bara de att man slapp diska kastrull. När prinsen somnat satt vi och spela lite spel drack te och åt kladdkaka jag kastade ihop samtidigt som jag lagade mat. De blev helt okej faktiskt :)


Igår, måndag, började vi dagen med en ganska grinig bebis, vägra äta gröt (!) utan skulle helt plötsligt ha ersättning... Jag å mamma åt i alla fall frukost tillsammans, va nog ex antal månder sen jag åt frukost med nån, Andreas har jämt ätit när jag ska äta. Efter de tog vi oss en långpromenad i de fina vädret. Gick en ny väg som va rätt så mysig :) Skönt att hundarna kan springa och härja bäst dem vill, även om Dizel springer i diket och inte på vägen. Va väl ute 1-1½h, lagom långt för en måndag. När vi kom hem tog vi en fika och sen lagade jag mat medans mamma roade prinsen. Efter maten tog jag mig en powernap, tänk vilken lyx å få göra de utan att bli väckt! Efter att ha fyllt på sömnlagret lite drog vi på oss tjocka kläder och åkte till stallet, greja lite, lekte följa John i ridhuset tills jag inte orkade springa mer... Sen åkte vi hem till farmor Helena och farfar Tomas, där vi fikade och hade trevligt. Till coop och handla, där jag sprang ikapp Johanna och Peter och fick se deras lilla lilla Alexander, oh gud så liten! Ja jag vill ha en till, jag vill ha massa barn! Stod å tjata en stund och sen tog vi de vi skulle ha, kollade på lite bebisleksaker (jag å mamma sjöng med en leksak som sjöng, så dem runt omkring trodde nog vi va dumma i kolan) å sen åkte vi hem fikade och spela uno, ja såklart så vann ju jag!


Idag har vi inte gjort många knop, imorse när jag öppnade ögonen satt mamma och Theodor å öppnade paket i sängen. Eftersom de är hans namnsdag idag så hade mamma/mormor tagit med hela 3paket, tack säger Theodor! Jag va mer död än levande och har nog ingen aning om vad han fick försen jag lyckats få liv i kroppen. Medan mamma och lilleman åt gröt fixade jag frukost. Sen fick vi lite bråttom då vi va lite sena till Ryno o Gittan, men med lite teamwork blev vi inte så sena ändå. Hade jag kommit ihåg rätt husnummer hade de gått ännu lite fortare, men men 35 och 58 är väl ingen större skillnad. Va hos våra gamla grannar i ungefär 3h innan vi va tvugna å åka hem för att hinna med de som skulle göras innan de va dags å köra mamma till busstation. Å nu är hon hemma, tråkigt. Skulle gärna ha min mamma här jämt. Eller kanske inte jämnt jämnt men ofta :) 


När vi sett tills så mamma/mormor kommit på sin buss sladda jag å lilleman vidare till stallet i snöstormen. Äntligen lite snö har jag tänkt idag! Fixa de vi skulle i stallet, kollade på Sofia när hon red Curre och sen sladda vi hemmåt. Halt va de på vissa stället så ett par oplanerade sladdar bidde de, men va smidigt de är med bakhjulsdrift, bara sluta gasa så rätar bilen upp sig själv. Väl hemma stod min älskade lilla micra utanför dörren, stod å krama på denna lilla röda bil en lång stund ute i stormen och kände hur mkt jag saknat den lilla röda. De är med sorg i mitt hjärta jag lämnar bort henne...


Väl inne hade dagens smågriniga bebis återuppstått, tänder som bråkar å gör jätteont. Vi kylde munnen men lite mangopuré, eller mongopuré som Andreas säger... Sen gick lillprinsen upp med pappa och läste bok i sängen. Jag tog mig ett bad. Å sen hörde jag hur liten prins blev ledsen, mer å mer. La mig i sängen och satte på hans vaggvisa. Tänkte låta Andreas få trösta, inget hjälpte, han tog upp honom vilket inte heller hjälpte, jag tog honom och bädda in i famnen och försökte, inte heller jag dög. Mormor skulle nog varit här och tröstat! Efter många skrik och många tårar, lite alvedon, ligga mot min bröstkorg, snuttefilt och napp, mitt tjocka duntäcke runt oss och hålla i pappa Andreas finger så somna han. När han somnat till la jag över honom till Andreas så nu ligger dem och sover här bredvid mig. Tror inte pappsen släpper sin son till hans säng inatt, har frågat några gånger men får bara svaret "vi myser". 


Imorgon onsdag, babycafé med Alex å Lucas som vanligt, sen vet jag inte om vi skulle iväg å fika hos Julia efter de. Jag ska rida och greja med Fläcksson på kvällskvisten. De är väl allt som är planerat än så länge, eventuellt en långpromenad om de inte är stormvarning ute. Torsdag blir vilodag och i helgen jobbar jag.

Av Josefin - 7 november 2010 04:50

Eftersom jag inte hann å skriva igår får ni 2st nu.


Vad är mjau?


Vem har femhundra ben, men kan inte gå?

Av Josefin - 7 november 2010 04:30

Ja då har man gjort premiären på bordet efter 8 månaders "vila". I fredags va jag på Mastis och de gick la hyffsat, inge vidare spel men 56% vinst så de va bra i alla fall. Nu idag va jag på Woodys i Kga, ännu sämre spel, suck. Men så ser man de positiva att jag hade 55% vinst så de va ju bra ändå. (Genomsnittet är 42%).


Nu ligger jag i sängen och varvar ner, somnar förhoppningsvis snart. Imorgon kommer mamma hit *jippi!* och stannar till tisdag e.m, ska blir riktigt skönt å få hit "2-extra armar" å självklart att få umgås med min mor vilket vi inte gör allt för ofta då hon bor 18mil bort.


Tänkte på de idag att de enda jag saknar med lägenheten i stan va att vi hade mangel i tvättstugan. Manglade sängkläder är de bästa, mest för att dem tar så jäkla mycket plats om dem inte är manglade. Så har ni en mangel över släng hit den!



Om ungefär 6½vecka är de julafton! Shit va tiden går fort. Om 5veckor är de dop, har inte fått inbjudningskorten än (börjar få smått panik) ska fixa de på måndag och få iväg dem. Dock så bjuder vi inte så jättemånga och dem flesta vet redan om de. Från min sida släkten blir vi nog bara 4st, tur Andreas har att fylla upp med :)


Kan inte ha gått så dåligt förre helgen på Mastis, har fått erbjudande om fortsatt jobb, självklart hoppar jag in om jag inte har nått annan för mig, roligt å få göra lite annat än att sitta vid black-jack bordet jämt. Enda nackdelen med "nattjobb" är att jag saknar Theodor så fruktansvärt, men skulle jag va hemma så skulle han ju sova lika mkt för de, så bättre jag tjänar pengar så han kan få bli lite bortskämd nu när han e liten. Ska köpa lite fler leksaker till honom nu när han börjar greppa och byta hand på sakerna.



Nej nu har lilla Lea krupit ihop här bredvid mig i sängen, för övrigt mitt nattsällskap i gästsängen när jag vart iväg och jobbat. Imorgon är jag tillbaka i stora sängen men min karl som håller om mig. Katta duger hon me så bäst å ta natten innan hon går härifrån. Natti!


Av Josefin - 5 november 2010 00:56

Svara gärna om ni kan!


  • Hur vet man att en penna med osynligt bläck har tagit slut?
  • Om superlim nu fäster på allting, varför fastnar det inte på insidan av tuben?
  • Varför skruvar man ner volymen på bilradion när man inte riktigt hittar?
  • Var tar den vita färgen vägen när snö smälter?
  • Varför är det aldrig upptaget när man ringer fel?
  • Hur betalade riksbanken för sin första sedelpress?
  • Hur skriver man "0" med romerska siffror?
  • Om en hartass bringar lycka, vad hände då med haren?
  • Vilken är mörkrets hastighet?
  • Varför måste man boka tid hos en synsk?
  • Om det är förbjudet att dricka sprit och köra bil, varför har då krogarna parkeringsplatser?
  • Varför stavas inte palindrom likadant baklänges?
  • Om 75% av alla olyckor händer inom en gräns av fem mil från hemmet, varför inte flytta 10 mil från hemmet?
  • Får fisk kramp då de har ätit?
  • Hur slänger man bort en soptunna?
  • Varför steriliseras sprutnålarna inför den dödliga injektionen?
  • Vad skall man göra om ett utrotningshotat djur äter en utrotningshotad planta?
  • Varför skäller inte kastrerade hundar i falsett?
  • Om det blev jordbävning på Mars, vad skulle det då kallas?
  • Har en man fortfarande fel om han står i en skog och det inte finns någon kvinna i närheten?
  • Om en döv tecknar en svordom, tvättar då mamman hans händer med tvål?
  • Om en man med flera personligheter hotar att ta livet av sig, kan man kalla det en gisslansituation?
  • Om man har sex i baksätet och har säkerhetsbälte på sig - klassas det som då som säker sex?
  • Varför heter det utbildning, när man sitter inne? Det borde ju heta inbildning.
  • Kan man föreställa sig en värld utan några hypotetiska situationer?
  • Om man åker i ett fordon med ljuset hastighet, vad händer då man sätter på strålkastarna?
  • Om man binder fast en smörad brödskiva på ryggen av en katt, och släpper dem från hög höjd - vad kommer då att hända?
  • Varför heter det rusningstrafik när bilarna knappt rör sig?
  • Om 7-Eleven har öppet 24 timmar dygnet, 365 dagar på året, varför finns det lås på dörrarna?
  • Hur kom skylten "Gå inte på gräset" mitt i gräsmattan dit?
  • Om olivolja kommer från oliver, var kommer babyolja från?
  • Om ett ord i ordboken är felstavat, hur kan vi veta det?
  • Hur kommer han som kör snöplogen till sitt jobb på morgonen?
  • Om du kväver en smurf, vad får han ansikte för färg?
  • Om inget fastnar på teflon, hur får man då fast telfonet i pannan?
  • Vad skulle det stå på skyltmålarnas skyltar om de gick i strejk?
  • Varför är ordet förkortning så långt?
  • Varför finns det flytväst under flygplansstolarna, är det inte bättre med fallskärmar?
  • Varför finns inte kattmat med smak av möss att köpa?
  • Varför har kamikazepiloter hjälm?
  • Är sterilitet ärftligt?
  • Finns det ett annat ord för synonym?
  • Varför heter det biljard då det bara är 15 bollar på bordet?
  • Varför heter det extrapris då det inte alls kostar extra?
  • Varför krymper inte fåren när det regnar?
  • Varför tillverkas inte flygplanen i samma material som den svarta lådan? Den håller ju alltid.
  • Varför trycker man hårdare på knappen på fjärrkontrollen fast man vet att batteriet är slut?
  • Vems idé var det att stoppa in ett s i ordet läspa?
Av Josefin - 5 november 2010 00:49

Nu ska vi se om ni är smarta, ska börja med dagens gåta (så gott de går). Ni vinner inget annat än äran att anse er som smartast för en dag! Fusk är givetvis inte tillåtet, då blir jag ledsen.


Vad är det som är svart och vitt och har 236 ben och flyger i luften?

Av Josefin - 5 november 2010 00:44

I väntan på att få sova så hitta jag de här som va lite roligt. Dem flesta vet att jag HATAR telefonförsäljare, men när man hittar en lista på hur man kan driva med dem önskar jag genast att de ringer en till mig imorrn!


  • Slå på TV:n och byt till en kanal som brusar. Höj volymen och säg att du inte kan höra dom p.g.a bruset.

  • Hitta på ett eget språk och snacka på.

  • Beställ en stor pepperoni pizza, vitlöksbröd och sallad.

  • Säg: "Denna telefon är för olycksfalls anmälan. Har Ni råkat ut för en olycka?"

  • Slå upprepade gånger in ett nummer och muttra något om att det ringer inte.
  • Säg: "Restaurang Karlsson det är Karlsson som talar"

  • Fråga vilken tidning han/hon vill prenumerera på.

  • Fråga om han/hon kan känna doften av bacon. Insistera på att det kommer en kraftig bacondoft i telefonen.

  • Säg att de måste göra ett "stina-hopp" för att du skall köpa. Hävda sedan att du vill inte köpa eftersom du inte kunde se hoppet.

  • Fråga om de känner till [namn på en av deras konkurrenter] och säg sedan att du jobbar där.

  • Kolla på nummerpresentatören vad de ringer från för nummer och när de lagt på ringer du upp och hävdar att samtalet blev avbrutet.

Ja ni vet att jag inte riktigt är som alla andra och att jag har konstig humor men ni måste väl hålla me om att några va roliga? :D

Av Josefin - 5 november 2010 00:24

En påminnelselista till mig själv:


ringa Stefan!

måla i köket

måla övre hallen

måla i källaren

sätta upp lister i sovrummet

gå igenom klädkammaren

fortsätta ställa i ordning i källaren  


Jao de skall göras innan nästa veckas utgång, ska bara försöka få lite tid över. Hur nu de ska gå när jag börjar jobba på helgerna(?) Vill gärna inte ha prinsen i färgångorna. De handlar om att prioritera Josefin, glöm inte de! Å du lär inte få hjälp av din andra hälft så bäst du gör de själv. Sätt fart!

Av Josefin - 5 november 2010 00:16

Ja då va de kväll/natt igen. Lillprinsen ligger och grejer i sin säng därav jag inte sover. Han har börjat (försöka) rulla över från rygg till mage på nätterna, och han e nära riktigt nära. Brukar lägga hans elefant som stoppkloss men ibland räcker inte den till...


I stallet gick de mindre bra idag, eller ja, Gizmo vägra gå in från hagen, totalvägra! Tog minst 20-30min innan jag fick in honom. Ridningen gick kanon, hade lagt fram lite bommar idag igen, men galoppbommarna förstod han sig inte riktigt på så de får vi träna mer på en annan gång. Longera min lilla häst både i lina och löst, han e bäst! Idag lärde vi oss att börja galoppera om jag gör ett galoppsprång, smidigt om man tappar rösten nån gång, la även till att bryta av till trav om jag börjar "trava". Han kommer bli en bra häst den där, lika smart som sin mor, om inte smartare?


Imorgon är de bj som gäller, första passet på bordet på 7-8månader, men de ska nog gå bra. Lite energidryck mot natten så ska de nog gå fin fint. Lördag kör vi bj igen och sen på söndag kommer min mamma :D 

Ovido - Quiz & Flashcards